Scroll Top

تاریخچه ویندوز ؛ از ویندوز 1 تا ویندوز 11

تاریخچه ویندوز ؛ از ویندوز 1 تا ویندوز 11

در اولین مقاله تاریخچه ویندوز رو مرور کردیم و از ویندوز 1 که اولین ویندوز مایکروسافت بود گفتیم تا ویندوزهای محبوبی مثل ویندوز XP ، ویندوز 7 و آخرین ویندوز مایکروسافت یعنی ویندوز 11.

اولین ویندوزی که دیدین یا باهاش کار کردین رو یادتونه؟

وقتی که بچه بودم کمتر خانواده‌ای بود که کامپیوتر خریده باشه و توی خونش از اون استفاده کنه. اون موقع ما با بچه‌های فامیل برای تجربه بازی‌های اون زمان مثل علاالدین، فیفا، نیدفوراسپید و خیلی بازی‌های دیگه به خونه‌شون می‌رفتیم و سرگرم بازی می‌شدیم. البته اون موقع کامپیوتر چون خیلی محصول لوکس و گرونی محسوب می‌شد حق نداشتیم بیشتر از یک ساعت بازی کنیم چون با طرز تفکر اون زمان اگر زیاد بازی کنی یا خراب میشه یا می‌سوزه! کیس و کیبورد و مانیتور خیلی بزرگشون هم کاور مخصوص داشت و باید بعد از هر بار استفاده روش رو می‌کشیدی که یه وقت خاک روش نشینه.

اولین ویندوزی که من دیدم، توی خونه فامیل و از دور، ویندوز 95 بود اما به طور جدی و تجربه شخصی که باهاش پا به دنیای کامپیوتر گذاشتم ویندوز 98 بود.

تاریخچه ویندوز

اما برگردیم به قبل‌تر و تاریخچه ویندوز … اولین ویندوزی که مایکروسافت منتشر کرد Windows 1 در سال 1985 بود.
نسخه‌های ابتدایی ویندوز شاید اصلا تصورش رو هم نکنید که این شکلی بودن، ولی این تصاویر مربوط به نسخه‌های اول ویندوزه و هیچ شباهتی به چیزی که الان باهاش کار می‌کنیم ندارن. تا ویندوز 3 همگی بر پایه داس عرضه می‌شد و باید گفت که ویندوز 3 اولین نسخه از ویندوز بود که موفقیت گسترده‌ای داشت و از نظر ظاهر گرافیکی رقیب مکینتاش و کومودور آمیگا شد.

انقلابی به نام ویندوز 95

مایکروسافت ویندوز رو تا سال 1995 با همین روند و نام‌های مشابه منتشر کرد.

ویندوز 95 انقلابی بود که بعد از 10 سال مایکروسافت بهش رسید و نسبت به نسخه‌های قبلی خودش خیلی شبیه چیزیه که از ویندوز، امروزه شاهدش هستیم چرا که برای اولین بار از نوار استارت، اینترنت اکسپلورر و عکس پس زمینه رونمایی شد.

ویندوز 95

اگر از کاربرهای قدیمی کامپیوتر و ویندوز باشید، علاوه بر بازی‌های همیشگی مین‌سوایپر و کارتی، امکان نداره بازی Pinball رو ندیده یا بازی نکرده باشید.
در دنیای واقعی Pinball یک ماشین آرکید برای بازی توی مکان های تفریحی قدیم بود، اما برای اولین بار این بازی بعنوان یکی از بازی‌های پیشفرض ویندوز 95 رونمایی شد و استقبال بی نظیری هم ازش شد.

بازی پینبال

پینبال از ویندوز 95 تا ویندوز XP و سالها محبوبترین بازی پیش فرض ویندوز بود تا این که بدلیل یک نقص بزرگ عملکرد در پلتفرم های 64 بیتی مایکروسافت پس از عرضه ویندوز ویستا به بعد تصمیم به حذف این بازی محبوب گرفت.

ویندوز 98 ویندوزی که خاطرات من هم با اون شکل گرفته با توانایی فرستادن و گرفتن نامه‌های الکترونیکی یا همون EMail، سیستم فایل FAT۳۲ برای اولین بار، پشتیبانی از چند مانیتور برای اولین بار، پشتیبانی از DVD  برای اولین بار و غیره از جمله قابلیت های مهم ویندوز 98 بودن که در سال 1998 منتشر شد.

تقریبا دو سال بعد یعنی سال 2000 با تغییراتی مثبت، ویندوز 2000 و برای اولین بار به همراه نسخه سرور آن هم با قابلیت های مهم عرضه شد. تنها 7 ماه بعد ویندوز ملنیوم یا ME ادیشن یکی از بدترین‌ها هم منتشر شد.

ویندوز XP

بالاخره ویندوز محبوب و دوست داشتنی‌ای که خیلیا باهاش کار کردن و خاطره دارن در اکتبر سال 2001 با نام Windows XP منتشر شد.

ویندوز XP

XP علاوه بر ظاهر جدید و جذابی که براش طراحی شده بود، قابلیت های شخصی سازی زیادی رو در اختیار کاربرا قرار داد. ویندوز XP حدود 6 سال و با اپدیت‌های مختلف با نام Service Pack در اختیار کاربران قرار میگرفت و حتی همین امروز در سال 2023، هستند بعضی خونه‌ها یا شرکت‌هایی که ویندوز XP روی سیستم‌هاشون نصب باشه.

ویندوز ویستا 30ام ژانویه سال 2007 با قابلیت‌ها و ظاهری جدید منتشر شد اما با ایرادات و مشکلات بسیاری که برای همه بوجود آورده بود نتونست انتظارات رو برآورده کنه و مایکروسافت به تکاپو افتاد که نسخه جدیدی از محصول خودش رو عرضه کنه.

ویندوز ویستا

ویندوز 7 محبوب‌ترین ویندوز مایکروسافت

باز هم اکتبر ماه محبوب مایکروسافت و باز هم یک ویندوز محبوب دیگه. اکتبر سال 2009 ویندوز سون پا به دنیای تکنولوژی گذاشت. دلیل این نامگذاری، هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های مایکروسافت بود و به جرات میشه گفت بهترین نسخه ویندوزی که منتشر شده ویندوز سونه. اگر از هر 100 سیستم هنوز یک سیستم توی ادارات یا خونه‌ها، ویندوز xp نصب باشه این عدد برای ویندوز سون 30 الی 40 برابر بیشتره.

ویندوز 7

اگه همین الان توی گوگل لیست محبوب ترین ویندوزها رو سرچ کنیم ویندوز سون رتبه یک این لیسته!
رابط کاربری جذاب و راحت، انواع ویجت‌های کاربردی و حتی تزیینی، پیشرفت در تشخیص لمس، پشتیبانی از دیسک مجازی، بهبود کارایی در پردازنده‌های چند هسته‌ای و عوامل دیگه باعث محبوبیت این ویندوز هستن.

همه چی داشت خوب پیش میرفت اما…

سال 2012 ویندوز 8 عرضه شد به قدری فیدبک منفی دریافت کرد و شدت انتقادها بالا گرفت که مایکروسافت در عرض یک سال و باز هم با یک نامگذاری قدیمی ویندوز 8.1 رو منتشر کرد و مشکلات شدیدش رفع شد. لگ و باگ‌های شدید و حتی حذف منو ویندوز که نماد همیشگی و عادت همه کاربرا برای باز کردن و سرچ و اجرای تمام برنامه ها بود دلیل انتقادات شدید بود.

ویندوز 8

ورود به نسلی جدید با ویندوز 10

با عرضه ویندوز 8.1 مشکلات کمتر شد، حتی دکمه منو استارت هم برگشت اما باز هم اوضاع اون طوری که باید برای مایکروسافت پیش نرفت تا این که کمتر از دو سال بعد در سال 2015 ویندوز 10 عرضه شد تا هم کاربرا و هم کارمندا و رئیس وقت مایکروسافت یه نفس راحتی بکشن.

از ویژگی‌های مهم ویندوز 10 اضافه شدن دستیار صوتی کورتانا و مانور تبلیغاتی بسیار زیاد مایکروسافت روی آن بود.
البته ویندوز 10 ای که الان دانلود و نصب می‌کنید اون چیزی نیست که روز اول منتشر شده بود،صفحه لاگین، بازگشت منو استارت، آیکون‌ها و بقیه موارد کم کم و به مرور زمان با به روزرسانی‌های مختلف جذاب‌تر شدن.

ویندوز 10

همچنین برای اولین بار بود که در ویندوز 10 قابلیت دارک مود هم در اختیار کاربرا قرار گرفت.
با عرضه ویندوز 10 و رسیدن به یه نقطه آرامش مایکروسافت فهمید که نباید هر یک یا دو سال یه بار ویندوز جدید با اسم جدید عرضه کنه و با انتشار آپدیت های منظم و سالانه، ویندوز عرضه شده خودش رو از همه نظر بهبود داد تا ویندوز 10 به بلوغ رسید و در حال حاضر درصد عظیمی بین کاربران رو همین ویندوز 10 در اختیار خودش داره.

حتی خبری بیرون اومد که دیگه نسخه جدید ویندوز منتشر نخواهد شد و تغییرات با آپدیت‌های رایگان انجام میشود ولی …
بعد از 6 سال  و طی تجربیات مختلف، در سال 2021 و باز هم در ماه اکتبر مایکروسافت ویندوز 11 رو منتشر کرد و بالاخره لبه‌های تیز و زمخت جای خوشون رو به لبه‌های گرد دادن و همچنین انیمیشن های بیشتر و خیلی موارد دیگه مثل پنجره استارت از نظر ظاهری و محتوایی تجربه جدیدی رو به ارمغان اورد.

ویندوز 11

آیکون‌های جدید و جذابتر، ارتباط با اندروید و اجرای برخی اپلیکیشن‌های اون از جمله جذابیت‌ها و قابلیت‌های ویندوز 11 است.
البته که با اعلام حداقل سیستم مورد نیاز برای این سیستم عامل انگار یه پارچ آب سرد ریختن روی سرمون.
هرکسی اون حداقل سیستم رو نداشت و هنوزم نداره و این عامل باعث شده درصد بسیاری هنوز روی ویندوز 7، 8 یا 10 بمونن و به 11 کوچ نکنن.
البته که راه هایی برای نصب ویندوز 11 به صورت غیر رسمی بر روی سیستم های پایینتر از حداقل سیستم اعلام شده وجود داره و خیلیا از خوره های تکنولوژی این کار رو انجام میدن.

در هر صورت در ابتدا ویندوز 11 نتیجه بلوغ و تکامل ویندوز 10 بود که با یک سری تغییرات نسبت به آخرین ورژن ویندوز 10، متولد شد. اما امروز با گذشت دو سال و به روزرسانی‌های منظم داره جای خودش رو در بین کاربران پیدا می‌کنه.

تازه دو سال از عرضه ویندوز 11 می‌گذره ولی حالا مدتیه که اخباری مربوط به ویندوز 12 به گوش می‌رسه.
همه اطلاعاتی که از ویندوز 12 تا به الان منتشر شده و همچنین تحلیل و بررسی خودمون رو به زودی منتشر می‌کنیم.

ممنون از این که تا انتهای مطلب ( تاریخچه ویندوز ) همراه ما بودین.
برای حمایت ویدیو تاریخچه ویندوز رو در یوتیوب تماشا کنید و ما رو به دوستای خودتون معرفی کنین.